Workshops

 

Mijn workshops geven een impuls aan je dagelijkse werk. Laat je inspireren tot nieuwe ideeën. Twee van mijn workshops trekken veel aandacht:

 

Workshop shopper marketing

Het resultaat van onze marketing inspanningen is afhankelijk van de context waarin de shopper beslissingen neemt. Daarom wint het vakgebied shopper marketing aan belangstelling. Maar ondanks het feit dat het vakgebied zo jong is ontstaat toch spraakverwarring met al die andere termen zoals trade marketing en category management.

 

Ik plaats shopper marketing in historisch perspectief en geef mijn visie op de plaats in de organisatie. De waarde van de workshop ligt in de rijke scala van internationale voorbeelden van shopper marketing en concrete hulpmiddelen om direct te beginnen. Samen met de opdrachtgever kijk ik hoe de inhoud en vorm worden aangepast op de doelstellingen van de opdrachtgever.

 

Doelstellingen

  • Aanreiken instrumenten om shopper marketing daadwerkelijk vorm te geven
  • Vergroten begrip & samenwerking in de interne organisatie en tussen retailer en leverancier

 

Wat levert het op?

  • Inspiratie voor shopper marketing campagnes
  • Concrete start met eigen shopper marketing initiatieven
  • Inzicht in evolutie van trade marketing

 

 

Workshop irrationele shopper

Vaak gaan er van uit dat de shopper alle beschikbare informatie tot zich neemt en de beste keuze maakt in de winkel. Kortom, we nemen aan dat de shopper rationeel is. Langzamerhand dringt het besef door dat ons eigen shoppergedrag niet is zoals we dat –achteraf- van ons zelf verwacht hadden.

 

Aan de hand van de theorie uit de psychologie en neuro wetenschappen en met bestaande retail voorbeelden vergroot ik het inzicht in irrationeel shopper gedrag en geef ik suggesties om beter te communiceren met shoppers. In overleg met de opdrachtgever pas ik de vorm en duur van de workshop aan.

 

Doelstellingen

  • Vergroten inzicht in de wijze waarop shoppers keuzes maken en voorkeur verkrijgen voor merken
  • Kennismaken met valkuilen in het beslissingsproces waardoor de shopper minder rationeel denkt en handelt dan verwacht
  • Toepassen van inzicht over irrationele shopper op uitdagingen in de retail omgeving waarmee je nu te maken hebt

 

Wat levert het op?

  • Beter begrip van menselijk gedrag
  • Framework van ‘behavioural economics’ concepten
  • Inspiratie voor (trade) marketing acties
  • Betere vragen stellen in onderzoek

 

 

Volgende pagina: Shopper marketing scan