Master Class Shopper Experience

 

Vreemd shopper gedrag

Shoppers maken soms keuzes die ze achteraf gezien maar vreemd vinden. Zo laten ze zich leiden door wat “anderen ook interessant vinden”. En bijvoorbeeld een prijskaart met een smiley geeft een lagere prijsperceptie dan zonder smiley, hoewel de prijs in euro’s hetzelfde is.

Master Class Shopper Experience zw

 

Master Class Shopper Experience

Op 15 april verdiepten deelnemers uit zowel retail als van leveranciers zich in de diepere emoties en motivaties van shoppers. Retail expert Constant Berkhout hield een bevlogen Master Class Shopper Experience op een bijzondere locatie, namelijk Wolvenplein: tot 2014 nog een gevangenis in Utrecht en momenteel een centrum voor innovatieve en artistieke organisaties.

Na een gezamenlijk ontbijt gaf Constant de meest recente theorie weer van behavioural economics. Hij lichtte aan de hand van concrete voorbeelden toe hoe shoppers irrationele keuzes maken in zowel online als fysieke winkels. Vervolgens gingen de deelnemers zelf aan de slag door een shopper journey te omschrijven en een nieuwe, gewenste shopper experience te ontwerpen.

Het ontwerpen van een shopper experience gaat verder dan het vinden van de touchpoints. Allereerst wil je als retailer en shopper marketeer het gedrag van de shopper beter begrijpen. Waar liggen de knelpunten, en waar voelt de shopper zich juist gelukkig? Vervolgens kun je die shopper ervaring omschrijven zodat shoppers zich het meest op hun gemak voelen en met plezier winkelen. De Master Class Shopper Experience geeft meer inzicht hoe shoppers een voorkeur  voor merken creëren en levert inspiraties voor marketing acties in online en fysieke winkels.

 

Meer weten?

Meer weten over shopper gedrag en effectieve retail marketing? Lees dan Constant’s boek Retail Marketing Strategy, Delivering Shopper Delight.