Assortment and Merchandising Strategy

Op welke manier de assortiment variatie kan worden vergroot zonder keuzestress voor shoppers lees je in mijn boek “Assortment and Merchandising Strategy, Building a Retail Plan to Improve Shopper Experience”.

 

Cover Assortment and Merchandising Strategy web

 

Behoefte aan variatie

Shoppers hebben een diepe behoefte aan variatie. De opkomst van online retailers toont aan dat grote assortimenten succesvol zijn en dat het principe ‘more is more’ kan werken. De uitdaging is hoe de omvang van het assortiment kan worden vergroot zonder de complexiteit en stress voor shoppers te vergroten. Deze taak wordt nog moeilijker als je je beseft dat dezelfde shopper verschillende behoeften heeft afhankelijk van de shopping mission, de categorie en de retail context.

Een sleutel voor de oplossing ligt bij de manier waarop het assortiment wordt gepresenteerd, zowel online als in een fysieke winkel. Het boek identificeert een aantal routes om de omvang van een assortiment te bepalen, de mate van assortiment variatie te meten, producten online en in de winkel te presenteren, en om de communicatie over het product af te stemmen op de shopping journey.

Het boek bevat handige modellen zoals een stappenplan voor het bouwen van assortiment. Met de duidelijke merchandising principes verbeter je de zichtbaarheid van producten. De praktische adviezen worden onderbouwd met voorbeelden uit verscheidene retail branches en uiteenlopende wetenschappelijke studies. Het boek helpt je om minder vaak simpele vuistregels te gebruiken en modellen toe te passen voor het bouwen van een grondig assortiment en merchandising plan.

 

Antwoorden op uitdagingen in assortiment en merchandising

Het boek “Assortment and Merchandising Strategy” geeft antwoorden op vragen als:

  • Hoeveel stijgt de omzet als ik de hoeveelheid ruimte voor producten vergroot?
  • Hoe kan ik de omvang van het assortiment verkleinen zonder negatieve consequenties voor de categorie omzet?
  • Wat is de definitie van shopping mission en welke impact heeft shopping mission op de assortiment variatie?
  • Hoe beïnvloeden shopper beslissing strategieën de samenstelling van het assortiment?
  • Hoe kan ik de producten zo presenteren zodat het attractiever en gemakkelijker wordt voor shoppers om hun favoriete producten te zoeken en selecteren?
  • Hoe kan ik achterhalen wat de shopper beslisboom is wanneer er maar weinig data beschikbaar zijn?
  • Wat is het verschil tussen de shopper beslisboom en de visuele zoekboom?
  • Hoe kan ik het gewenste retail merk imago overbrengen middels assortiment en merchandising tactieken?
  • Hoe ziet een goed assortiment en merchandising plan eruit?
  • Wat zijn universele merchandising principes?
  • Hoe kan ik het type merchandising kiezen voor elke categorie volgens een gestructureerde aanpak?
  • Op welke manier kunnen retailers hun communicatie afstemmen door System 1 en 2 denken in ogenschouw te nemen?
  • Hoe zal het shopper gedrag veranderen als gevolg van spraak gestuurde systemen voor zoeken en assistentie?

 

Bestel nu!  

Assortment and Merchandising Strategy” is beschikbaar bij jouw favoriete retailer en te bestellen bij Management Boek.nl.

 

Dit is wat anderen zeggen over “Assortment and Merchandising Strategy”  

 

“Berkhout offers visionary shopper-focused solutions to tackle this so called assortment anxiety.”

Ari Akseli, President Grocery Trade @ Kesko

 

“This book provides a comprehensive yet easy-to-read account of current knowledge related to assortment and merchandising decisions.”

Els Gijsbrechts, Professor of Quantitative Marketing @ Tilburg University

 

“Berkhout does an amazing job bringing simplicity and clarity to the complex and often debated world of assortment and merchandising.  He not only makes it relevant in the still large world of physical stores but also in the new and emerging digital world of online shopping.”

Bob Nolan, Senior Vice-President @ Conagra Brands

 

“Constant Berkhout created a guide to successfully manage the ‘magic cube’ of complex assortment, simplified presentation and solid merchandising, offering all elements to create value by successfully optimizing the shelf space available for shoppers of numerous categories.”

Eric van der Hoeven, Vice President @ Danone

 

“Very comprehensive in its coverage, this book is all about integration: assortment with merchandising, online with offline, insights into shopper psychology with economically viable retail strategy. It is based on solid research but written for the practitioner with plenty of visuals.”

Koen Pauwels, Professor @ Northeastern University, BI Oslo and VU Amsterdam

 

“Berkhout introduces a number of useful frameworks that help brand managers, category managers and retailers assess the context in which they are competing, identify different pathways for action and make reasoned choices.”

Oliver Koll, Professor of Marketing @ University of Innsbruck

 

“Best practices from Berkhout’s vast retail experience and the wealth of academic insights on shopper decision-making make this book an essential handbook on assortment and merchandising.”

David Moore, Member of the Board @ SPAR International

 

 

Volgende pagina: Retail Marketing Strategy